Skúseného cestovateľa je náročne prekvapiť, no stále sú nejaké tie veci, o ktorých ste pravdepodobne ani len netušili.
Háčiky na krídlach
Vo väčšine lietadiel pasažieri ako núdzový východ používajú hladké a klzké krídlo. No na to aby to bolo jednoduchšie bol navrhnutý bezpečnostný hák: cez neho je vedené bezpečnostné lano, pričom jeden koniec je pripevnený k dverám a druhý je pripojený ku krídlu v spodnej časti. Pridržiavajúc sa lana môžu cestujúci bezpečne opustiť lietadlo.
Sekera v kokpite
Podľa zákonov mnohých krajín (napr. aj USA) je sekera súčasťou núdzového vybavenia a musí byť uložená v kokpite. Sekera, v prípade požiaru pomôže pri otvorení zaseknutých dverí prípadne pri vytvorení otvoru. Sú na nich znaky znázorňujúce to najlepšie miesto na vytvorenie núdzového východu.
Diera v okne
Okná lietadiel majú trojité sklo: vonkajšie udržiava tlak, vnútorné sa vyporiadáva s poškodeniami dnu a to stredné reguluje prúdenie vzduchu. To pomáha vyrovnávať tlakový rozdiel a zabraňuje kondenzácii vlhkosti medzi sklenenými panelmi.
Pomocná jednotka pohonu (APU)
Pri nástupe do lietadla vždy počujeme hluk, aj keď motory ešte nefungujú. Je to spôsobené práve APU, ktoré poskytuje energiu pre systémy, zatiaľ čo motory sú vypnute. Taktiež pomáhajú pri spustení motorov. Táto jednotka je užitočná aj v zle vybavených termináloch, kde nie je k dispozícii žiadna údržba.
Služba leteckého maršala
Leteckí maršali lietajú inkognito a môžu tlmiť narušiteľov alebo dokonca ozbrojených teroristov. USA, Francúzsko, Kanada a ďalšie krajiny majú svoje vlastné služby.
Odpočívadlo pre posádky
Niektoré lietadla majú malú skrytú miestnosť pre posádku lietadla, kde si môžu oddýchnuť počas dlhého letu. Tieto miesta nie sú zvlášť pohodlné, dá sa do nich vojsť len po štyroch no môžete si tam ľahnúť a oddýchnuť si.
Rúčky na únikových dverách
Tieto rúčky sa robia predovšetkým pre posádku, ktoré držia v prípade ak sa viac ľudí hrnie von tými správnymi dverami, aby tieto pri východe nevytlačili.
Klimatizácia
Už ste sa niekedy zamýšľali nad tým, odkiaľ prúdi vzduch, ktorý dýchame na palube lietadla? V skutočnosti sa odoberá z kompresorového stupňa každej motorovej turbíny. To je pravdepodobne to, čo slúžilo na povery, že vzduch v leteckej doprave je špinavý. Nemusíte sa však obávať, vzduch je najskôr filtrovaný a ochladený a filtre zachytávajú 95% baktérii.
Cooprova lopatka
Toto zariadenie sa objavilo na lietadle po nevyriešenom zločine, ktorý spáchal Dan Cooper: uniesol osobné lietadlo, dostal výkupné a ušiel pomocom padáka. Odvtedy všetky lietadla typu Boeing a Airbus sú vybavené touto Cooprovou lopatkou: zariadenie, ktoré nedovolí, aby sa dvere otvorili počas letu.
Čierny trojuholník
Pravdepodobne ste si na palube niektorých lietadiel všimli tie malé čierne trojuholníky. Ako hovorí kapitán Airbusu A320, označujú miesta, z ktorých najlepšie vidieť krídla. Vizuálna skúška môže byť potrebná, ak piloti majú pochybnosti o pozíciách chlopní a indikátory sú mimo prevádzky. Našťastie je to len zriedkavý prípad.
zdroj:brightside.com